Sidor

lördag 15 augusti 2015

Bildkonstprojekt, inledningen

Jag gör comeback i klassrummet detta läsår efter en paus på något år (har varit mest gymnastik och träslöjd). Ett av de ämnen jag har är bildkonst i åk 6. Något jag har sett fram emot, dels för att klassen i mitt tycke är mycket trevlig och med en enorm potential. Så jag tänkte att jag skulle utmana denna grupp och skapa ett projekt där de på riktigt får visa sin kapacitet.

Allt startade med en tanke att jag vill utnyttja Googles art project. Det finns ju ett tillägg som kan installeras i google chrome där en ny flik alltid har ett konstverk från detta project. Jag brukar öppna ny flik varje dag för att få se "dagens konst". Den andra detaljen jag fastnade för och ville ha med var häftiga artistiska visitkort. Framför allt gillade jag tanken på ett konstnärligt visitkort med en smart utformning och tanken på att koppla Augmented Reality till detta ( i praktiken lite som QR-koder men i AR kan man ha vad som helst som triggerbild, foto på en sten, en sko, en skiss eller ett visitkort). Tanken var att man med en app kunde titta på visitkortet och då skulle de ploppa upp en wordle som agerar cv eller en video där eleven själv presenterar sig. Den senare biten har jag inte full koll på ännu så vi ser var vi landar gällande detta.

Visitkort kändes ok men jag tycker inte om att ha uppgifter utan koppling till elevernas vardag/liv så jag funderade att för att ha ett visitkort så borde de ju ha ett företag i bakgrunden och ett företag måste ha något det sysslar med... Så då kom jag in i fas två. Jag vill ha elevernas tankar, idéer och input med i planeringen av vår nya skola och då tänkte jag som så att de får bilda små företag med inredningsarkitektur som huvudområde. Kort och gott, de ska få planera och designa en av våra öppna inlärningsmiljöer i den nya skolan.

Jag kommer att återkomma med hela paketet i mindre bitar an efter det framskrider men nu inledningsvis har eleverna i läxa att leta upp bilder på häftiga visitkort och spara dem i vår delade BK-mapp på office 365. På måndag tittar vi igenom vad de har hittat och går igenom varför vi hade denna läxa. Jag presenterar företagsidén och projektet samt visar hur padlets fungerar. De får i läxa att fundera noga på sina klasskamrater och vilken är den bästa egenskap var och en har som den kan hämta som en superkompetens till ett företag. Detta skall de skriva på varandras padlets och man skall själv sätta dit en kommentar om vad man själv upplever att man har för suverän kompetens. Jag strävar till att eleverna skall analysera det positiva hos klasskamraterna och tillsammans skapa en positiv cv om var och en. Sedan skall de bilda företag och företagen skall bildas så att man får en mångsidig och kompetent firma, inte efter vem man har mest gemensamt med.

Lektion 3 borde vi ha våra padlets klara och då får eleverna ta ut sin egen padlet, exportera det skrivna till wordle och göra ett fint ordmoln av det. Allt sparas i den egna one-driven. På detta sätt har de sedan råmaterial och wordle tillgängliga för visitkorten längre fram. På bildkonstlektionerna börjar vi planera och skissa upp visitkorten vid sidan om det andra.

På det hela taget är eleverna förvarnade, i maj konstaterade jag åt dem att vi har en uppgift klar till bildkonsten men att den ena uppgiften nog säkert kommer att ta upp alla lektioner fram till julen. Lite som att bygga ett hus, en uppgift men en massa delmoment inom ett mycket brett område. Visst, det kan bli totalflopp men jag tvivlar på det, som jag sa, det här är en grupp jag tror mycket om och jag tippar att de kommer att överträffa alla mina förväntningar. Det är bara läraren här som har begränsningar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar