Sidor

tisdag 30 december 2014

Bakom galler

Jag gick den behörighetsgivande biten av rektorsskolan och får konstatera att det var en av de värdefullare utbildningsbitar jag har gått på. Faktiskt så att jag anser att varje lärare borde gå den oberoende om man har intresse av rektorsjobb eller inte. I dagsläget verkar vi  i en djungel av paragrafer och har både elever och föräldrar som är mycket medvetna om de bitar av denna djungel som passar dem bäst. Samtidigt kan vi konstatera att med medier som ganska lätt förstorar ett drev på en enskild person i en skola utan att nödvändigtvis göra någon objektiv och kritisk granskning av fakta så är du utrustad med ett minimalt rättsskydd då du arbetar i en skola.

Jag inleder min nästa fas i min verksamhet som rektor. Denna epok i mitt yrkesliv kommer att vara bakom galler. Jag kan inte säga att jag har oroat mig för att hamna här eller att jag sett det som en realistisk utveckling på något sätt. Det positiva är dock att jag har nyckel till den låsta dörren och kan gå ut då jag vill. Men man kan väl säga som så att det ger utrymme för en del skämt då det i våra över 350 m barack finns exakt två fönster med galler - fönstren till rektorernas rum...

Samtidigt är det med lättnad jag inleder denna epok. Nu borde alla problem med inneluft vara historia. Barackerna är minst lika bra som våra tidigare undervisningsutrymmen, i vissa fall betydligt bättre. Vi får flera uppdateringar gjorda i samband med denna flytt och ett gyllene tillfälle att testa olika lösningar inför vårt nybygge som är tänkt att stå klart om 3 år. Vi får också en möjlighet att finslipa samarbetet, gemensamma spelregler, värdegrund och filosofi kring hur vi tänker och agerar kring inlärning i vår skolhelhet.

Louis Armstrong sa "It's not the size, it's the way you swing it". Det är ett citat som mången man använder i helt fel kontext (han talade nämligen om sin trumpet)  men på något sätt passar det även här. Det skall inte handla om vad vi saknar utan vad vi kan göra av det vi har och med det vi har. Inte minst då med de människor vi har. Intressanta tider! Med den kommentaren får jag önska er alla ett riktigt gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar