Sidor

måndag 1 december 2014

Det perfekta teamet

Nu och då byts personalen ut i våra skolor och en lyckad rekrytering är guld värd. Som rektor har du naturligtvis definierat ditt behov beträffande kompetenser men hur är det med personlighet, sociala färdigheter, samarbetsförmåga, språkkunskaper etc? Alltid har det ju inte gått som i Strömsö...

Men hur är det när jag vill bygga upp det perfekta teamet i min skola och inte kan sparka ut hela personalen för att börja bygga upp allt från ett tomt bord? Detta närmast som ett tanke-experiment för jag har inget önskemål att på riktigt förlora någon i min nuvarande personal. Vi har alla våra starka och svaga sidor. Den lyckade mixen uppstår då vi tillsammans har en heltäckande kompetens. MEN, kompetensen är långt ifrån den viktigaste biten i ett fungerande kollegium (får jag sparken nu?). Vi har finska mästare i diverse idrottsgrenar som har gått i skolor utan gymnastiksal, jag har forna elever som studerar/studerat vid Sibeliusakademin trots den bristfälliga musikundervisningen vid min förra skola (musik var en kompetens vi saknade...) så man kan bevisligen överbrygga luckor på kompetensområdet. 

Vad söker jag då, både som rektor och lärare? Jo jag söker en person som jag kan arbeta ihop med, någon som har en positiv syn på barn/elever, är nyfiken och vill upptäcka nytt, tar ansvar och har ambitioner, är social och utåtriktad och sist men inte minst vill nätverka och sprida, dela kunskap och erfarenheter. 

Jag tror att hittar jag en person som uppfyller dessa förväntningar så kommer den personen att kunna överbrygga de utmaningar som luckor i kompetens eller lärmiljö kan skapa. Den personen kommer att kunna ta till sig av goda exempel både från det egna kollegiet och det utökade kollegiet som den har via sina nätverk. Den kommer att hålla sig uppdaterad och ibland även gå i spetsen för utveckling inom något område. Via sina kolleger är den också insatt i vad som sker på andra områden än det där den sätter ned sin egen energi. Med ett kollegium av detta slag kan inte ens en dålig rektor hindra utveckling. 

Kan jag då fixa detta via min rekrytering? Till någon del, kanske, om jag klarar av att kartlägga dessa egenskaper i processen och det är inte något som går att lita på alltför mycket. Så för mig handlar det nog trots allt om att fundera på hur jag får fram detta hos befintlig personal. För mig handlar det om några saker som jag vill bygga upp. För enkelhetens skull i punktform.

  • Jag som rektor bygger upp ett klimat där personalen uppmuntras att pröva på nya saker och där de förstår att ett misslyckande också är ett godkänt resultat. Historiskt sett har en hel del av våra viktigaste lärdomar kommit just via misstag!
  • Vi bygger upp en kultur där vi delar med oss av det som har gått bra/känts bra. Misslyckanden analyseras för att se om det är en sak vi inte skall sätta mer energi på eller om det finns alternativ som skulle vara värda att utforska ännu.
  •  Vi skapar ett forum (en del av våra möten?) där vi kan dela med oss av det vi har fått höra/läsa om via våra nätverk/utvidgade kollegium.
  • Jag som rektor kommer överens med personalen hur vi täcker upp för varandra för att skapa möjlighet till benchmarking inom skolan men även utanför den egna skolan. 
  • Vi aktiverar oss då det gäller att informera om kommande och rapportera om gjort. Detta via skolans twitterkonto, bloggar etc. I stället för att vänta på att andra gör detta bra (det finns ju flera som gör det men det är inte sagt att vi har koll på dem ännu) kan vi visa med vårt exempel hur man kan göra och kanske någon hakar på vilket ger oss inblick i bra grejer även i andra skolor. Överlag tror jag att skolorna kan bli mycket bättre på att visa upp vad man gör för bra saker bakom de "lyckta dörrarna"
  • Tillsammans skapa ett personalrum där man kan koppla av och diskutera dittan och dattan vilket kan leda till nya infallsvinklar och gemensamma projekt. Man får ju naturligtvis också bara koppla av men miljön skall ge utrymme till avslappnat kreativt umgänge.
  • Vi håller återkommande möten där vi har pedagogiska diskussioner som tema, På dessa funderar vi kring nya infallsvinklar, utvärderar muntligt hur vi upplever att vi klarar av potentiella svaga områden och fungerar som pedagogiska/tekniska bollplank för varandra. Kort och gott stöder varandra för att kollegan skall orka och eleven skall få bästa möjliga inlärningssituation. Det här är också ett tillfälle där vi kan peppa varandra! (lite mera än i vardagen).
Jag har ett bra team runt mig idag men ovanstående punkter är saker jag vill göra bättre i min skola. Jag tror att man som ledare har ett ansvar att få fram växellådan hos sin personal och att få dem att göra genomtänkta tempoväxlingar. Växla upp för högre fart och ner för bättre ork. Är jag där idag? Knappast, men jag jobbar på det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar