Sidor

lördag 2 maj 2015

Projektbaserat eller ämnesövergripande....

Jag kommer osökt att tänka på denna vits:

En ung kille från en by i Norra Norrland flyttade till Stockholm och gick till ett stort köpcentrum för att söka jobb.
Chefen för köpcentret undrade:
-‘Har du någon säljerfarenhet?’
Killen svarar:
‘Nåååå, jooo, nok ha har ja jobbat som säljare hemma i skogarna.’
Eftersom chefen tyckte killen verkade trevlig och framåt bestämde han sig för att anställa honom.
-‘Du kan börja imorgon bitti’, sa han till killen.
-‘Jag kommer ner efter vi har stängt imorgon kväll och ser hur du har haft det på din första dag.’
Killen hade en tung dag, men till slut var den till ända. Efter stängningsdags kom så chefen ner som han lovat dagen innan.
-‘Hur många affärer gjorde du idag?’ frågade chefen.
Killen svarade:
– ‘En.’
Då blev chefen lite fundersam och sade
– ‘Bara en! Våra försäljare brukar normalt göra mellan 20 och 30 affärer på en dag. Hur mycket pengar rörde sig affären om?’
Killen svarade:
– ‘1 911 138 kr.’
Chefen blev mycket överraskad och sade:
-‘1 911 138 kr!!! Vad sålde du då till honom?’
Killen svarade:
-‘Först sålde jag en liten metkrok. Sedan sålde jag en mellanstor metkrok, då den lilla var kanske i minsta laget.
Därefter sålde jag en stor metkrok ut i fall att.
Sen blev det ett metspö, som klarade av den stora kroken.
När jag sedan frågade vart han skulle fiska någonstans svarade han att han skulle åka ner till kusten.
Då sa jag att han skulle behöva en båt, så vi gick ner till båtavdelningen.
Jag sålde honom den stora Baylinern med dubbla motorer.
Därefter visade det sig att hans lilla Honda Civic inte fick dra den stora båten, så jag tog med
honom till bilavdelningen och sålde honom den där 4-hjulsdrivna Chevrolet Tahoen.’
Chefen, som nu var i chocktillstånd sade…
-‘Så du menar alltså att en kille kom in för att köpa en metkrok och du lyckades sälja honom en båt och en bil????’
Då svarade killen glatt:
-‘Nej, nej! Han kom in och skulle köpa tamponger till sin fru, och då sa jag att han lika gärna kunde åka och fiska, eftersom helgen ändå var förstörd!

Nu påstår jag ju inte att undervisningen blir förstörd på något sätt men om vi skippar ämneslärarnas övernitiska revirtänkande och i stället är kreativa kring kompanjonslärarskap och börjar fundera på vad vi kan göra tillsammans. 

Jag skall ha bildkonst i  åk 6 inkommande läsår och då jag inte har haft det på ett antal år (om jag överhuvudtaget har haft det, minns nämligen inte riktigt...) så har jag redan nu börjat titta på omvärlden med tanke på min kommande undervisning. Jag vill nå några saker (utan inbördes rangordning):
Relevans för eleven
Uppfylla så mycket som möjligt av läroplanen
Ge möjlighet att utnyttja modern teknik och lära sig om den moderna tekniken
Ge möjlighet att visa upp en stor bredd av personliga kvaliteter. 
Som bonus är jag ute efter något som kan ha betydelse för oss alla i skolan. 

Likt pojken i vitsen startade allt med tre små detaljer (jag ville ha med i min bk-undervisning) innan det rymde iväg totalt:


Planeringen börjar nu ta form och de grova dragen är klara, jag tror just nu att vi tittar på ett projekt som beräknas ta alla höstterminens lektioner i anspråk och integrera en massa ämnen (matematik, modersmål, engelska, finska, historia, handarbete, slöjd och allt samlat under ett bk-projekt). 

Blir det bra så presenteras allt utförligt på denna blogg, blir det inte så analyseras det och varför det gick på tok, även det på denna blogg. Så utfallet blir att antingen lyckas vi eller så lär vi oss något. Båda är mycket acceptabla resultat i mina ögon som sådana även om jag strävar efter att lyckas och att vi lär oss något. Och för att avslutningsvis knyta ihop detta med rubriken. Jag kommer att satsa på både projektbaserat och ämnesövergripande. Jag tror vi kommer längre så. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar