Sidor

söndag 26 april 2015

Skolans digitalisering

Låt mig inledningsvis konstatera att läroplanen redan nu förutsätter att varje elev får använda ikt som stöd för sin inlärning minst en timme/vecka och rektorn ansvarar för att läroplanen följs. Inget oklart i detta. Så varför har vi då fortfarande en massa lärare som inte låter eleverna använda ikt som stöd för sin inlärning?

Jag sträcker mig faktiskt så långt att jag ifrågasätter om en lärare kan anses vara kompetent om den inte klarar av att låta eleverna använda ikt som stöd för sin inlärning. Jag ser ingen förmildrande omständighet i att man "inte har fått fortbildning". Kom igen, jag skall nästa läsår undervisa åk 6 i bildkonst för första gången i min karriär, kan jag skippa detta och ha matematik i stället för att jag inte är insatt i det? Naturligtvis inte! Jag förutsätts sätta mig in i ämnet och undervisa det i höst, precis som vilken annan lärare som helst. Så varför anser en del att det är legitimt att inte behärska det som man förväntas använda och låta eleverna använda under lektionerna?

Jag hör nu och då lärare klaga över elevernas mobiltelefoner och hur jobbigt det är att hålla efter förbudet att ha mobiltelefon. Helt ok om ens målsättning är att likt don Quijote slåss mot väderkvarnar men man kan faktiskt också använda energin till undervisning och att stöda elevers inlärning. Vi hade samma problem i min skola tills vi lät eleverna göra upp regler för vett och etikett gällande användning av mobiltelefoner i skolan. Vi har idag inga problem gällande mobiltelefonerna och i stället har vi bättre lektioner. Det är ok för eleven att kolla efter fakta på mobilen, lyssna på musik medan man räknar eller skriver, ta en bild till arbetet som görs i office 365 osv. Jag minns hur min dotter en sommar ringde mig och frågade hur hon skulle gå de sista kvarteren till sin gudmor, jag kontrade med att hon ju vet adressen och har navigator i telefonen hon ringer med, använd den. Hon blev sur och ringde i stället sin mor med samma fråga. Poängen var att så gott som varje barn går med en resurs i sin ficka, låt eleven använda den! Det är också helt ok att låta eleven lära dig som lärare hur man kan använda den. I det moderna klassrummet lär vi alla av varandra.

Vi lever i en digital värld och snart är allt annat digitalt förutom skolan. Hur kan skolan då sköta sin uppgift och förbereda barnen för världen de stiger ut i efter avslutad skolgång? Tappa inte fokus, för vem gör vi detta? för lärarna eller eleverna? Och jo, jag behöver utmana mig själv och jämt stiga ut ur min bekvämlighetszon både som lärare och rektor för: Jag är ett exempel för varje barn i min skola varje dag! Om jag vill att de skall utmana gränserna för sin förmåga så måste väl jag göra det först? Inte behöver allt lyckas, vi kan lära oss av våra misstag tillsammans. Men kom inte med argumentet att du tror på gamla beprövade metoder och att de har fungerat väldigt länge. Häst och kärra är också en väldigt gammal och beprövad metod att ta sig fram, den är dessutom mycket ekologisk vilket ju är moderiktigt i dagens värld men hur många tar sig fram på det sättet? Jag förväntar mig att jag som ledare försöker hållas med i utvecklingen (och vill helst gå i fronten av den om jag kan) och jag förväntar mig då också att lärarna skall följa med utvecklingen. Fronten är extremt bred och då en lärare tar sig förbi mig är jag otroligt stolt. Vilken resurs denna lärare är för sina elever, vår skola och mig! I ärlighetens namn, med så lite skola vi har i Finland ser jag inte att vi har råd att vara ineffektiva. Vi behöver använda varje tillbudsstående verktyg vi kan för att eleven skall lära sig, då kan du inte skippa ikt och hoppas att någon annan gör det med dina elever. De är ju trots allt dina elever och du har ett tydligt ansvar för dem.

Så hur ser då min syn ut gällande skolans digitalisering?

Min vision är att vi har en snabb internetförbindelse, detta är problem 1, 2 och 3 för skolorna på landsbygden. Kanske 5G kan lösa den punkten då vi får det. Som andra på min lista finns ett täckande, tillräckligt och öppet trådlöst nätverk. I praktiken så att varje person i varje klass skall kunna koppla upp 3-4 apparater och fortfarande ha smidigt och snabbt nätverk (de använder antagligen inte mer än 1-2 av apparaterna aktivt men i alla fall en fingervisning om vilken nivå jag ser som tillräcklig, notera att det alltså skall gå att ha 90 apparater kopplade i klass a och ytterligare 90 i varje klass runt detta rum).

Följande nivå är apparaterna. Det skall inte vara standardiserat, vi har ett enormt spektrum med uppgifter och elever. Vi behöver rätt verktyg för varje uppgift och elev. Tänk det som en verkstad, tror du de skulle fixa det med endast en skiftnyckel och en hammare? Vi behöver pekplattor (alla operativsystem), datorer, interaktiva skärmar (tror projektorerna konkurreras ut av dem inom 3-4 år) som i öppna inlärningsmiljöer (och varför inte även i klasser) skall kunna flyttas omkring efter behov. Vi behöver lösningar för att kunna visa upp vad vi gjort/ illustrera vad vi pratar om trådlöst, varifrån som helst vart som helst. Vi behöver lösningar för att kunna samarbeta oberoende av plats och tid (det har vi ju redan via Gafe, Office 365) och vi behöver tillåta även eleverna att använda de verktyg som är bäst för var och envar, och jo, det inkluderar helt odigitala verktyg för ibland är de bäst.

Vi behöver goda nätverk med kontakter till arbetsgivare utanför skolan, kontakter som kan hålla oss uppdaterade om vart samhället är på väg och ge oss fingervisningar om vad eleverna kommer att behöva för färdigheter i arbetslivet. Vi behöver nätverka inom vår egen sektor för att få tillgång till goda pedagogiska idéer så att vi tillsammans skapar en bättre skola. Kom ihåg, vi har ingen tävlingssituation i grundskolan, jag ser det som vårt gemensamma intresse att göra varje skola så bra som möjligt. Det jag delar med mig av kan komma mina egna barn eller min kompis barn till godo och det är absolut inte något illa i att de kommer barn i allmänhet till godo. Det finns röster som säger att den finska skolan har varit bra. Jag struntar i var vi står i förhållande till resten av världen, jag vill bara att vi skall bli bättre och en viktig bit av det är skolans digitalisering. Så är du rektor och inte har detta under kontroll, dags att kavla upp ärmarna. Är du lärare, samma sak! Men minns, du skall inte göra detta ensam, nätverka, benchmarka, fråga, pröva och gör tillräckligt många misstag så blir det nog bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar