Sidor

tisdag 31 mars 2015

Skolplanering 1, från arkivet....

Sportlovet har gett/tagit tid för funderingar kring den nya skolan. Dels måste jag ha en klar förteckning över vad jag anser att skall ingå i det färdiga rummet (varje rum/utrymme) i den nya skolan. Inte möbler men fasta installationer. Den som har arbetat inom det kommunala är bekant med den allsmäktiga ekonomiska rödpennan. "Aj det kostar så mycket mera... då drar vi ett rött streck över det, ni klarar nog er säkert utan det ändå..." och eftersom varje förändring och tillägg efter att företaget gjort sin plan och gett sin offert kommer att få en extra saftig prislapp så är min enda möjlighet att få igenom något är att ha det med redan i offertskedet. Jag kan bara konstatera att även detta är ett enormt nytt område som inget i mina studier har förberett mig för. Det är kanske dilemmat som rektor, man ansvarar för ett enormt område med olika typers specialkunnande som grundförutsättning. Det är inte möjligt att  behärska allt men ändå måste man få till en vettig lösning.

Samtidigt är det ett intressant och i ärlighetens namn outvecklat område i våra skolor. En undersökning där man simulerade dagsljus i klasserna resulterade i 35% högre läshastighet, 45% färre fel och andelen hyperaktivt beteende sjönk med 76%. Jag har sett lärarrum där man har "dagsljus-lampor" för att pigga upp lärarna mellan lektionerna. Varför fixar vi inte sådan belysning i hela huset direkt när det är möjligt? Jag har svårt att komma på hur jag som lärare med mina metoder kan nå liknande resultat.

En annan faktor är hur vi skall vara i de utrymmen skolan erbjuder. En förälder med kopplingar till Tyskland berättade att det hade skrivits in i den lokala läroplanen att eleverna inte fick sitta mer än si eller så många minuter/dag. När du ser barn agera helt naturligt, hur ofta sitter de tysta och stilla 45 minuter i ett streck, ens då de tittar på disneychannel? (och då räknar vi inte in tonåringar med en mobiltelefon ;) Vi borde skapa en miljö där det naturliga är att röra på sig och byta arbetsställning och det innebär att pulpeten gjort sitt. Vi behöver justerbara bord där man lätt kan ändra höjden så den passar sittande och stående. Vi kan med fördel använda stolar som aktiverar oss. En del har kört på ekonomialternativet gymnastikboll men jag är inte helt vän av det alternativet då det begränsar var eleven kan hålla sina fötter och inte kan justeras i höjdled över huvudtaget. Då är Activergos spiralstol som t.ex. Salpar skola i Sibbo har för samtliga elever i skolan ett betydligt bättre alternativ. Deras justerbara modell kan med fördel användas också då man vill stå och avlasta benen lite. Utöver detta har vi ännu behovet av att kunna ligga och arbeta som många barn gör därhemma. Jag är i den lyckliga positionen att jag har några år på mig att testa och utveckla denna bit innan den nya skolan skall inredas fullt ut.

Den tredje huvudfaktorn är flexibilitet, vad skall jag ha för inredningslösningar för att snabbt och enkelt förvandla undervisningsutrymmet till ett utrymme där jag instruerar alla och visar något till ett utrymme med par eller smågruppsundervisning, kreativa situationer, tysta delar där man kan koncentrera sig trots att en annan grupp kanske tittar på video eller diskuterar. Det säger sig självt att de akustiska lösningarna måste ses över. Jag siktar på mjuka heltäckande mattor, inredningsdetaljer/möbler med akustiska förtecken. Kanske en rund soffa med högt ryggstöd som i sig isolerar ljudet från diskussionen innanför?

Men dessa har jag tid att fundera över. Nu har det handlat om att varje klassrum skall förses med 2 kranar, inte en. Att vi skall ha den belysning jag nämnde tidigare, Att det skall finnas ett minikök i matsalen för elev-/kvällsbruk. Av-dragningar för dubbla interaktiva projektorer och att denna dragning skall kunna ligga som grund ifall dessa ersätts med stora interaktiva skärmar i något skede. Hur gymnastiksalen skall ha del med utrustning för dans (speglar, räcken, audio-sytsem), en del med satsning på redskapsgymnastik (och jo, ribbstolarna används och skall finnas i gymnastiksalen) mm. Lärarrummet... ja det blir en massa till sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar